Campagne voeren voor uw initiatief

Start u zelf een initiatief? Het platform Lingewaard Doet helpt u om cheques, potentiele donateurs, vrijwilligers en middelen te zoeken. Dit doen we op de volgende manieren:

  • Alle bewoners uit uw wijk of dorp die zich aanmelden op www.lingewaarddoet.nl ontvangen een e-mail om uw initiatief te steunen.
  • De projectleider van Lingewaard Doet kunt u helpen met het leggen van contacten en mogelijke samenwerkingspartners.

Maar de grootste taak om geld, vrijwilligers en middelen te werven ligt bij u, zowel online als offline. Om u op weg te helpen met een campagne voor uw initiatief hebben we hieronder een stappenplan voor u opgesteld.

Verzameltips

De gemeente Lingewaard helpt u een handje met het verzamelen van voldoende budget voor uw initiatief. Alle huishoudens in Lingewaard ontvangen één keer in de twee jaar een cheque van € 10,--. Deze cheques kunt u verzamelen om zo genoeg geld voor uw initiatief bij elkaar te sparen. Hieronder vindt u tips hoe u cheques kunt verzamelen.

  • Hang een zak of bus op een plek waar veel mensen komen. Maak een poster die vertelt waarvoor u cheques verzamelt en wie u bent. Maak een kopie van de cheque en bevestig deze aan de poster, zodat iedereen het herkent.
  • Vraag of een vereniging of bedrijf u wilt helpen met inzamelen, bijvoorbeeld een kinderdagverblijf, sportvereniging, kerk of winkel.
  • Laat een kort briefje achter bij mensen die u niet thuis hebt aangetroffen, waarin staat waarvoor u cheques verzamelt, wie u bent en instructies hoe zij hun cheques kunnen doneren.
  • Zoek minstens twee dorpsgenoten die u willen helpen met verzamelen van cheques en het opstellen van een plan. Vraag hen ook twee mensen te zoeken, enzovoorts.
  • Ga direct met een aantal dorpsgenoten langs de deuren zodra de cheque op de mat valt. U heeft dan de beste kans dat de cheques niet in de prullenbak zijn verdwenen.
  • Ga in gesprek met de mensen die meedoen aan uw activiteit. Hiermee vergroot u de kans dat ze de cheques de volgende keer inleveren. Vraag of zij dit weer willen doorgeven aan hun buren en kennissen. Wie weet gaan ze de cheques zelf voor u inzamelen.
  • Maak een Facebook profiel/pagina/groep of evenement. Zet hier duidelijk op wat er georganiseerd gaat worden van de cheques en stuur uw dorpsgenoten een uitnodiging.
  • Geef de mensen die hun cheque aan u geven een briefje met informatie over uw idee. Zo kunnen zij dit makkelijk delen met huisgenoten.

Stappenplan

Maak een planning
Op welke tijdstippen gaat u welke acties doen om uw initiatief onder de aandacht te brengen bij uw dorpsgenoten en bedrijven uit de gemeente Lingewaard? Denk bijvoorbeeld aan aanbelacties, e-mailen, flyeren, posters ophangen, etcetera. Probeer de acties goed te spreiden over de beschikbare tijd die u heeft, zodat u mensen niet “spamt”. Bedenk ook welke acties u doet op het moment dat het lijkt alsof u stilstaat en er geen nieuwe donaties, vrijwilligers en middelen binnenkomen. Houd in uw planning ook rekening met de verzenddatum van de cheques. Verdeel de taken onder de mensen met wie u het idee hebt aangevraagd en bedenk wie waar goed in is.

Stel een lijst samen met fans en ambassadeurs
Welke dorpsgenoten en bedrijven kent u die uw initiatief mogelijk willen steunen? Die noemen we uw fans. Kunt u ze e-mailen of benaderen via sociale media? Gaat u persoonlijk bij ze langs?
Welke mensen uit uw netwerk zijn goed om uw initiatief onder de aandacht te brengen? Die noemen we uw ambassadeurs. Het liefst zoekt u ambassadeurs die een ander netwerk hebben dan u. Mensen met een zelfde sociaal netwerk kunnen u best helpen bij de promotie van uw initiatief, maar zijn niet geschikt als ambassadeurs. Als u het niet prettig vindt om uw dorpsgenoten, kennissen en/of vreemden te benaderen om u te helpen of het project te steunen met een kleine donatie, dan moet u deze taak aan je mede-initiatiefnemer overlaten.

Bepaal welke organisaties u kunnen helpen
Welke bedrijven en andere organisaties zijn er in de gemeente die uw initiatief mogelijk willen steunen? Zijn er organisaties die er baat bij hebben dat u dit initiatief uitvoert? Is er een win-win mogelijk? Misschien wil een organisatie u niet financieel sponsoren, maar wel producten of materiaal beschikbaar stellen. Ook kan een organisatie u helpen bij het onder de aandacht brengen van uw initiatief bij haar klanten en leveranciers. Bijvoorbeeld via een affiche bij de ingang. Of misschien willen ze zelfs personeel uitlenen!

Maak een foto, illustratie of neem een promotiefilmpje op
Een goede manier om uw initiatief online onder de aandacht te brengen is door een kort promotiefilmpje op te nemen. Uit cijfers van andere crowdfundplatforms blijkt dat initiatieven met filmpjes 20% vaker succesvol gefinancierd worden. Een filmpje kunt u eenvoudig opnemen met uw smartphone, webcam of foto-/videocamera. Upload uw filmpje naar bijvoorbeeld YouTube en vul de link naar uw filmpje in op het aanmeldformulier van uw initiatief. 
In het filmpje wilt u niet alleen vertellen WAT u gaat doen, maar ook WAAROM u dat gaat doen. Mensen zijn over het algemeen eerder geneigd om uw initiatief te steunen als ze weten wat u drijft om uw initiatief uit te voeren en zij zich kunnen vinden in uw ideeën.

Meld uw initiatief aan
Om een initiatief aan te melden heeft u een account nodig op www.lingewaarddoet.nl. Via de knop 'Meld een initiatief aan' vindt u het AANMELDFORMULIER. We raden u aan om eerst uw initiatief op papier of een tekstverwerking uit te typen en vervolgens te kopiëren naar het invulformulier. Dit voorkomt dat u per ongeluk al uw ingevulde informatie kwijtraakt. Na het bevestigen van uw aanvraag ontvangt u via de e-mail een bevestiging. Binnen vijf werkdagen neemt de regisseur contact met u op om uw aanvraag door te nemen.

Stuur een e-mail
Stuur uw fans en ambassadeurs uit de lijst die u heeft opgesteld een e-mail “Ik heb uw hulp nodig” waarin u uw initiatief presenteert. Leg uit wat www.lingewaarddoet.nl is en dat u geld inzamelt en eventueel op zoek bent naar vrijwilligers en middelen. Vergeet niet te vermelden dat u opnieuw contact op zal nemen om ze op de hoogte te houden van de vorderingen van uw campagne. Vermeld daarbij dat u het geen probleem vindt om personen van uw maillijst te verwijderen. 
Stuur een aparte e-mail naar uw ambassadeurs. Geef aan wat zij kunnen doen om u te helpen. Bijvoorbeeld hun buurtgenoten mondeling op de hoogte stellen van uw initiatief, flyeren of de pagina van uw initiatief op www.lingewaarddoet.nl delen via hun sociale media of e-mailcontacten in de gemeente Lingewaard. 

Verstuur een persbericht
Heeft u een groot initiatief dat bijvoorbeeld interessant is voor het hele dorp of de hele wijk? Stel een kort persbericht op en stuur deze naar de lokale media. Vergeet niet tot actie op te roepen, bijvoorbeeld: “Help mij met het inzamelen van € 800,-!” of “Wie helpt mij bij het onderhouden van de plantenbakken?”.

Gebruik sociale media
Via Facebook en Twitter kunt u gemakkelijk een grote groep mensen bereiken en uw initiatief onder de aandacht brengen. Deel uw pagina van uw initiatief op www.lingewaarddoet.nl en roep op tot actie met korte berichten en foto’s van uw initiatief. Tag mensen in bijvoorbeeld uw Facebookupdates om ze te bedanken voor hun donatie. Op deze manier zien ook hun vrienden uw berichten. Heeft u niet veel dorpsgenoten op de sociale media of bent u er zelf niet zo handig mee? Vraag dan anderen die dit wel hebben of zijn (opbouwwerker, politicus, dorpsraad, etc.). 
Kijk ook welke bestaande Facebook-pagina’s en Hashtags (#) u kunt gebruiken: misschien wel die van een school, een vereniging of ondernemer?

Blijf zoeken naar manieren om uw initiatief te verspreiden
Onderzoek wie of wat u kunt helpen met het verspreiden van bijvoorbeeld uw persbericht, flyers en posters. Denk aan de scholen, de supermarkt, de sportschool, verenigingen, promotiemateriaal op prikborden, in tijdschriftenbakken, flyers bij de bibliotheek, etc.

Tips voor uw campagne

  • Stel haalbare doelen qua geld, vrijwilligers en middelen.
  • Communiceer kort en zakelijk, mensen hebben weinig zin en tijd om te lezen!
  • Trek de aandacht met bekende gezichten: Wie zijn er bekend in uw dorp? De postbode? Een winkelier? Die wijkagent? Als zij uw initiatief promoten komt dit betrouwbaar over en zijn mensen eerder geneigd uw initiatief te steunen.
  • Maak van donateurs uw ambassadeurs: Bedank uw donateurs persoonlijk en vraag hen om ook anderen enthousiast te maken om te doneren aan uw initiatief.
  • Eigen achterban eerst: Zorg dat 10%-20% van uw initiatief gefinancierd wordt door mensen die u kent in de eerste paar dagen dat uw initiatief op de site staat. Het is voor veel mensen onaantrekkelijk om te doneren aan een initiatief dat op 0% gefinancierd staat. 

 

Meld een initiatief aan
Nieuwsbrief

Houd mij op de hoogte van
nieuwe initiatieven in:

Deel deze pagina

Vertel je buren over LINGEWAARD DOET

Facebook Twitter E-mail